RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran : Pendidikan Muzik
Tahun/Kelas : Pendidikan Khas (Kenari)
Bilangan Pelajar :5 orang
Tarikh :13 Oktober 2011
Masa :9.00 – 9.30 pagi
Tajuk :Pengalaman perkusi
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran , murid dapat :
i)Mengenal alat perkusi tradisional “Angklung”
ii)Memegang alat perkusi tradisional secara bebas dan betul.
iii)Memainkan alat perkusi tradisional secara bebas dan betul.
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran:
i)Set induksi
ii)aktiviti : perbincangan dua hala –penggunaan alat bantu-pengukuhan
iii)penutup : kesimpulan dan rumusan isi kandungan pelajaran.
Nilai : memberi perhatian, patuh pada arahan dan bertolak ansur.
KBKK : memahami, mengingat menghuraikan.
Pengetahuan sedia ada : murid-murid pernah melihat beberapa jenis alat muzik dalam televisyen
dan gambar-gambar
Langkah / Isi Pelajaran/masa | Perlaksanaan aktiviti pengajaran dan pembelajaran | Catatan | |
Masa | Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |
Permulaan Aktiviti 1 Set Induksi (4 minit) | -Menjana idea dan pengetahuan sedia ada murid tentang alat-alat muzik yang mereka tahu dan pernah lihat | -Murid beri idea tentang alat-alat muzik yang mereka tahu. | |
Pertengahan Aktiviti 2 Aplikasi idea (20 minit) | -Menayangkan persembahan slid bertajuk “Peralatan Muzik Tradisional”: Angklung Kompang Gong Gendang -Guru membawa kepada aktiviti perbincangan dua hala untuk mengenal , memegang dan memainkan alat muzik yang dipelajari: -Guru memberi peluang kepada murid untuk memegang dan memainkan “Angklung” secara bebas untuk beberapa ketika. -Guru memberikan bimbingan kepada murid cara memegang dan cara memainkan Angklung dengan cara yang betul. | -Menyaksikan persembahan slid “Peralatan Muzik Tradisional” -Murid beri respon pada perbincangan guru. -Murid memegang dan memainkan Angklung secara bebas. -Murid mendapat bimbingan dari guru untuk memegang dan memainkan Angklung dengan betul. | |
Penutup Aktiviti 3 (6 minit) | -Guru mengedarkan lembaran kerja kepada setiap murid . -Guru memberikan arahan agar murid dapat mewarnakan nama perkatan alat muzik “Angklung dan menampalnya didalam buku nota Pendidikan Muzik | -Murid menerima lembaran kerja berdasarkan tajuk yang dipelajari. -Murid mewarnakan gambar pada lembaran kerja yang diperolehi dengan bimbingan guru. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran : Pendidikan Muzik
Tahun/Kelas : Pendidikan Khas (Kenari)
Bilangan Pelajar :5 orang
Tarikh :13 Oktober 2011
Masa :9.00 – 9.30 pagi
Tajuk :Pengalaman perkusi
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran , murid dapat :
i)Mengenal alat perkusi tradisional “Gendang”
ii)Memegang alat perkusi tradisional secara bebas dan betul.
iii)Memainkan alat perkusi tradisional secara bebas dan betul.
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran:
i)Set induksi
ii)aktiviti : perbincangan dua hala –penggunaan alat bantu-pengukuhan
iii)penutup : kesimpulan dan rumusan isi kandungan pelajaran.
Nilai : memberi perhatian, patuh pada arahan dan bertolak ansur.
KBKK : memahami, mengingat menghuraikan.
Pengetahuan sedia ada : murid-murid pernah melihat beberapa jenis alat muzik dalam televisyen
dan gambar-gambar
Langkah / Isi Pelajaran/masa | Perlaksanaan aktiviti pengajaran dan pembelajaran | Catatan | |
Masa | Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |
Permulaan Aktiviti 1 Set Induksi (4 minit) | -Menjana idea dan pengetahuan sedia ada murid tentang alat-alat muzik yang mereka tahu dan pernah lihat | -Murid beri idea tentang alat-alat muzik yang mereka tahu. | |
Pertengahan Aktiviti 2 Aplikasi idea (20 minit) | -Menayangkan persembahan slid bertajuk “Peralatan Muzik Tradisional”: Angklung Kompang Gong Gendang -Guru membawa kepada aktiviti perbincangan dua hala untuk mengenal , memegang dan memainkan alat muzik yang dipelajari: -Guru memberi peluang kepada murid untuk memegang dan memainkan “Gendang” secara bebas untuk beberapa ketika. -Guru memberikan bimbingan kepada murid cara memegang dan cara memainkan Gendang dengan cara yang betul. | -Menyaksikan persembahan slid “Peralatan Muzik Tradisional” -Murid beri respon pada perbincangan guru. -Murid memegang dan memainkan Gendang secara bebas. -Murid mendapat bimbingan dari guru untuk memegang dan memainkan Gendang dengan betul. | |
Penutup Aktiviti 3 (6 minit) | -Guru mengedarkan lembaran kerja kepada setiap murid . -Guru memberikan arahan agar murid dapat mewarnakan nama perkatan alat muzik “Gendang” dan menampalnya didalam buku nota Pendidikan Muzik | -Murid menerima lembaran kerja berdasarkan tajuk yang dipelajari. -Murid mewarnakan gambar pada lembaran kerja yang diperolehi dengan bimbingan guru. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran : Pendidikan Muzik
Tahun/Kelas : Pendidikan Khas (Kenari)
Bilangan Pelajar :5 orang
Tarikh :13 Oktober 2011
Masa :9.00 – 9.30 pagi
Tajuk :Pengalaman perkusi
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran , murid dapat :
i)Mengenal alat perkusi tradisional “Gong”
ii)Memegang alat perkusi tradisional secara bebas dan betul.
iii)Memainkan alat perkusi tradisional secara bebas dan betul.
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran:
i)Set induksi
ii)aktiviti : perbincangan dua hala –penggunaan alat bantu-pengukuhan
iii)penutup : kesimpulan dan rumusan isi kandungan pelajaran.
Nilai : memberi perhatian, patuh pada arahan dan bertolak ansur.
KBKK : memahami, mengingat menghuraikan.
Pengetahuan sedia ada : murid-murid pernah melihat beberapa jenis alat muzik dalam televisyen
dan gambar-gambar
Langkah / Isi Pelajaran/masa | Perlaksanaan aktiviti pengajaran dan pembelajaran | Catatan | |
Masa | Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |
Permulaan Aktiviti 1 Set Induksi (4 minit) | -Menjana idea dan pengetahuan sedia ada murid tentang alat-alat muzik yang mereka tahu dan pernah lihat | -Murid beri idea tentang alat-alat muzik yang mereka tahu. | |
Pertengahan Aktiviti 2 Aplikasi idea (20 minit) | -Menayangkan persembahan slid bertajuk “Peralatan Muzik Tradisional”: Angklung Kompang Gong Gendang -Guru membawa kepada aktiviti perbincangan dua hala untuk mengenal , memegang dan memainkan alat muzik yang dipelajari: -Guru memberi peluang kepada murid untuk memegang dan memainkan “Gong” secara bebas untuk beberapa ketika. -Guru memberikan bimbingan kepada murid cara memegang dan cara memainkan Gong dengan cara yang betul. | -Menyaksikan persembahan slid “Peralatan Muzik Tradisional” -Murid beri respon pada perbincangan guru. -Murid memegang dan memainkan Gong secara bebas. -Murid mendapat bimbingan dari guru untuk memegang dan memainkan Gong dengan betul. | |
Penutup Aktiviti 3 (6 minit) | -Guru mengedarkan lembaran kerja kepada setiap murid . -Guru memberikan arahan agar murid dapat mewarnakan nama perkatan alat muzik “Gong” dan menampalnya didalam buku nota Pendidikan Muzik | -Murid menerima lembaran kerja berdasarkan tajuk yang dipelajari. -Murid mewarnakan gambar pada lembaran kerja yang diperolehi dengan bimbingan guru. |